GLASCOATING BEHANDELING?

Ceramic coating oftewel glascoating genoemd. Dit is de nieuwste generatie van lakbescherming voor uw auto. Voor de goede orde; dit gaat dus veel verder dan producten met Teflon of of de waxoyl-achtigen. Het gaat ook nog een stap verder dan het veel gehoorde begrip “nano”-coating. Een glascoating is een coating op basis van Siliciumdioxide (SiO2) en biedt de meest duurzame (harde) bescherming voor uw lak (9H). De oorsprong ligt in het gebruik op treinen en vliegtuigen. Er zijn meerdere merken en varianten verkrijgbaar. Elke detailer heeft hierin een voorkeur en zal bij zijn merk zweren. De glascoating sluit het lakoppervlak geheel af en verzegelt dit langdurig.”minimaal 2 jaar” Een merk heeft meestal verschillende varianten van de coating in het programma. Deze variëren in hardheid en duurzaamheid en daarmee ook in prijs. Welk product bij uw auto het beste past, hangt vooral af van de gebruiksintensiteit en van de dagelijkse omstandigheden waarin uw auto zich bevindt.

VOORBEHANDELING BIJ GLASCOATING

U kunt de beste en duurste glanscoating laag op uw auto aan laten brengen, maar zonder een perfecte voorbereiding is het weggegooid geld. Glascoating, het woord zegt het al, is immers een transparante laag. Het maskeert en camoufleert niets. Dus een aanbieding van 200 euro voor een coating is leuk, maar hier zit waarschijnlijk geen polijsten bij. Daardoor kan dit eigenlijk alleen bij een nagelnieuwe auto. En door de wijze waarop veel nieuwe auto’s tegenwoordig worden afgeleverd, is zelfs dat nog maar de vraag.

Voor het optimale resultaat dient uw lak namelijk swirl en hologram-vrij te zijn. Dus geen waskrassen, cirkels of andere vegen te bevatten. In de zon komt dit namelijk genadeloos tot uiting door de coating heen. Het aanbrengen van een glasscoating hoort dan ook samen te gaan met het zorgvuldig polijsten van uw auto.  Voor het aanbrengen van de coating zelf is grondige ontvetting essentieel. Gebeurt dit niet dan slaat eventueel achtergebleven polijstresudu uit tot grijze of witte strepen en vegen. Die zitten onder de Glasscoating laag! Dit wordt vaak pas zichtbaar na het aanbrengen van de coating. Je kunt in dat geval dus opnieuw gaan polijsten. Een glascoating goed aanbrengen is secuur werk, dat behoorlijk wat tijd en vakkennis vraagt.

SLIJTAGEVAST & DIEPE GLANS

Door de bovengenoemde hardheid van de glascoating wordt het lakoppervlak voorzien een duurzame slijtvaste laag. De laag beschermt de lak tegen invloeden van buitenaf, denk hierbij aan: chemicaliën, uv-licht (verkleuring door zonlicht), teer, boomhars, inbranden van vogelpoep, strooizout, en andere factoren. In een meest extreem geval beschermt de glas-coating zelfs tegen krassen in het lakoppervlak.

Om het theoretisch te onderbouwen; het heeft allemaal te maken met grip. De grip die bovengenoemde factoren hebben op het lakoppervlak verminderd. Dit komt doordat de glascoating de poriën van de lak vult, waardoor bovengenoemde factoren minder grip hebben op het lakoppervlak dan wanneer deze onbeschermd is.

Nog een bijkomend voordeel van een glascoating is de glans. De uitstraling van de lak of het behandelde oppervlak (kunststof, velgen, etc) veranderd. De glansgraad van een glascoating ligt hoger dan die van de originele lak. Bovendien verandert bijvoorbeeld de uitstraling van een metallic lak. De metallic deeltjes in de lak zullen beter naar boven komen. Bij donkere kleur wordt de kleur dieper, zo wordt bijvoorbeeld een unikleur zwarte auto echt diep zwart. De glansgraad blijft gedurende de gehele periode dat de glascoating op de lak zit hetzelfde.

DE WATERAFSTOTENDE- EN ZELFREINIGDE-WERKING

De bescherming van het lakoppervlak is niet het enige voordeel wat de glascoating met zich mee brengt. De glascoating heeft een hoge waterafstotende werking welke gehandhaafd blijft gedurende de gehele periode dat de glasscoating aanwezig is op de lak. Dit geeft het mooie effect dat kleine waterdruppels blijven liggen op het lakoppervlak (dit wordt beading genoemd) en dat grotere hoeveelheden water razend snel van het lakoppervlak afglijden (dit wordt sheeting genoemd).

Dit is natuurlijk heel mooi om te zien maar het grotere voordeel zit hem in de vuilafstotende-werking ofwel de zelfreinigende-werking. Zoals gezegd worden de poriën van de lak gevuld en afgesloten wat de grip die vervuiling op het lakoppervlak heeft drastisch verminderd. Dit creëert de zelfreinigende-werking. Vuil hecht vele malen minder snel aan het lakoppervlak, hierdoor blijft de auto schoner. Door de verminderde grip van vuil aan het oppervlak is deze ook veel eenvoudiger schoon te maken. Zo zult u merken dat wanneer het lakoppervlak door u gereinigd wordt d.m.v. bijvoorbeeld hoge druk water deze al nagenoeg schoon zal zijn. Dit verminderd merkbaar de tijd die u nodig heeft om uw auto te wassen/onderhouden.

Car cleaning Zwanenburg
Glascoating